3 sportsrelaterede virksomheder, som sejrede på aktiemarkedet i 2017
At bette på sportsresultater og investere i virksomheder synes ofte at have visse ligheder.
For i begge tilfælde kræver det en forståelse for en virksomheds interne styrker og svagheder og eksterne markedsvilkår.
Vi giver dig her 3 sportsrelaterede virksomheder, som har indtil videre har klaret sig godt på aktiemarkedet i år, og fremhæver i den forbindelse sammenhængene mellem deres sportslige og forretningsmæssige indsatser og deres aktieværdier.
Manchester United
Manchester United og træner José Mourinho har haft en ikke mindre end fantastisk start på Premier League 2017/2018-sæsonen.
Her ligger de lige nu på en 2. plads – kun overgået af Derby-rivalen, Manchester City – hvilket er en betydelig forbedring sammenlignet med sidste års 6. plads.
Diverse bookmakere vurderer da også, at City med odds 5,00 har de næstbedste chancer for at vinde hjemmeligaen, og alene i Champions League placeres de på en 6. plads over den samlede liste med favoritter.
"Serie A"
(CC BY 2.0)
af tpower1978
Klubbens sportslige præstationer afspejler sig også i aktiemarkedet, hvor aktieprisen steg fra lige over 14 dollars ved årets begyndelse til lige over 18 dollars (13. okt.). Så selv hvis United ikke formår at få fingrene i Premier League-trofæet, synes beslutningen om atsætte sin lid til Mourinho, at have båret frugt, og både ledelsen og investorer er sandsynligvis tilfredse.
Intet tyder naturligvis på at Mourinho har tænkt sig at nøjes med en 2. plads, og der er derfor ingen tvivl om, at United og træner Pep Guardiola vil få kamp til stregen på toppen af tabellen.
Borussia Dortmund
Ved afslutningen af sidste sæsons Bundesliga-sæson, hvor Dortmund sluttede på en samlet 3. plads, annoncerede klubben fyringen af træner, Thomas Tuchel.
Den nye træner, Peter Bosz, har haft en forbavsende god start på sæsonen. Dortmund topper lige nu tabellen over både Bayern München, som vel at mærke har vundet Bundesligaen de sidste 5 år, og sidste års 2. plads, RB Leipzig.
"Rostov-Ajax"
(CC BY-SA 3.0)
af soccer.ru
Ikke overraskende har aktiemarkedet reageret positivt på disse præstationer. Aktieværdien er således steget fra 6,73 euros ved sæsonstart til senest 7,99 euros (13. okt).
Et afgørende spørgsmål er, hvorvidt Dortmund og Bosz kan fastholde det høje niveau gennem hele sæsonen. En indikator bliver deres opgør mod Bayern den 4. november, hvor Dortmund spiller på hjemmebane.
Ser vi på bookmarkernes odds, synes der at være grund til både positivitet og forbeholdenhed. For bet365 vurderer nemlig, at Dortmund har de næstbedste chancer for at vinde Bundesligaen, idet de får odds 3,25 sammenlignet med Bayerns 1,36.
Adidas AG
Der var en gang, hvor Adidas' produkter og kampagner syntes uinspirerende – både for dens kunder og investorer. Men i 2015 lancerede den en 5-årig plan, som skulle fungere som et omdrejningspunkt for den tyske virksomhed.
Planen gav blandt andet brand-ledere mere selvstændighed og kontrol i udviklingen af produkter og søgte derudover aktivt at samarbejde med kendte profiler som for eksempel Kanye West, som i mellemtiden har udgivet sine egne Yeezy-sko for Adidas.
"Kasper Rorsted stellt Futurecraft 4.0 vor"
(CC BY 2.0)
af wuestenigel
Forbrugerne og aktiemarkedet reagerede mildt sagt med optimisme, og efter at have været lige over 57 euro værd i starten af 2015 er aktieprisen nu steget til 193 euro (13 okt.). Til sammenligning er aktieværdien for rivalen, Nike, i denne periode kun steget fra lige over 47 euros til 51 euros (13. okt.).
Derudover er det selvfølgelig værd at nævne, at Adidas siden 2016 har været styret af den danske CEO, Kasper Rørsted, som selvfølgelig skal have sin del af rosen for virksomhedens fremragende resultater.
|
|
|